site stats

Contact | 085 - 1050591

Reisvoorwaarden Kontiki Reizen

Inhoud

Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Toepasselijkheid voorwaarden

DE BOEKING
Artikel 3 - Totstandkoming Overeenkomst

INFORMATIE
Artikel 4 - Informatie door de Organisator
Artikel 5 - Informatie door de Reiziger

VOOR DE REIS
Artikel 6 - Betaling
Artikel 7 - Indeplaatsstelling
Artikel 8 - Wijziging door de Reiziger
Artikel 9 - Annulering door de Reiziger
Artikel 10 - Prijswijziging
Artikel 11 - Wijziging door Organisator
Artikel 12 - Annulering door de Organisator

UITVOERING VAN DE REIS
Artikel 13 - Verantwoordelijkheid en tekortkomingen
Artikel 14 - Hulp en bijstand

AANSPRAKELIJKHEID
Artikel 15 - Toerekening, overmacht en aansprakelijkheidsuitsluitingen

VERPLICHTINGEN REIZIGER
Artikel 16 - Verplichtingen Reiziger

OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 17 - Klachten
Artikel 18 - Overige bepalingen

Artikel 1 - Definities

Organisator: De handelaar die de Reis samenstelt en deze – al dan niet via een doorverkoper – aanbiedt. Eveneens wordt als Organisator beschouwd de handelaar die de Reis aanbiedt indien deze slechts bestaat uit één Reisdienst en de Voorwaarden hierop van toepassing zijn verklaard.
Reiziger: iedere persoon die met de Organisator een overeenkomst betreffende een Reis sluit of wil sluiten en iedere persoon die op grond van de Overeen­komst het recht heeft om te reizen;
Reisdienst: personenvervoer, huur van een motorvoertuig of motorrijwiel, accommodatie of een andere toeristische dienst, voor zover deze diensten vallen binnen de definitie van artikel 7:500 sub a BW.
Reisdienstverlener: de dienstverlener die een onderdeel van de Reis uitvoert, zoals hulppersonen (accommodatieverschaffers/vervoerders/externe gidsen/etc.) van de Organisator.
Overeenkomst: de overeenkomst inclusief deze Voorwaarden waarbij de Organisator zich jegens de Reiziger verbindt tot het verschaffen van de Reis;
Schriftelijk: op schrift of langs elektronische weg waaronder per e-mail.
Voorwaarden: deze algemene voorwaarden.
Pakketreis: een pakketreis in de zin van de wet.
Reis: een Pakketreis of indien de Voorwaarden hierop van toepassing zijn verklaard een enkele Reisdienst.
Werkdagen: maandag t/m vrijdag, met uitzondering van in Nederland erkende feestdagen, binnen werktijden (9u-17u Nederlandse tijd).

Artikel 2 - Toepasselijkheid voorwaarden

2.1     Pakketreizen
Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle door de Organisator aangeboden of met de Organisator overeengekomen Pakketreizen.
2.2     Reisdiensten
Deze voorwaarden kunnen tevens van toepassing worden verklaard op op zichzelf staande Reisdiensten die geen pakketreis vormen. Titel 7a van boek 7 Burgerlijk Wetboek waarin regels staan over pakketreisovereen­komsten is in dat geval niet van toepassing. Voor deze Reisdiensten geldt geen bescherming bij insolventie van de Organisator, tenzij uitdrukkelijk in het aanbod is vermeld welke partij dekking biedt en dit volgt uit de garantie- of verzekeringsvoorwaarden.
2.3     Afwijkende en aanvullende voorwaarden
Afwijkende en aanvullende voorwaarden dienen schriftelijk te worden overeengekomen en hebben voorrang boven deze Voorwaarden.

DE BOEKING

Artikel 3 - Totstandkoming Overeenkomst

3.1     Inhoud aanbod
De aangeboden Reis omvat enkel de diensten en voorzieningen die in de offertes en publicaties van de Organisator uitdrukkelijk zijn omschreven. Informatie in publicaties van Reisdienstverleners zijn geen onderdeel van het aanbod, ongeacht of er een link naar is opgenomen in het aanbod van de Organisator. De vermelde reisduur staat aangegeven in hele dagen, waarbij de dag van vertrek en aankomst als hele dagen worden geteld.
3.2     Vrijblijvend aanbod
Het aanbod van de Organisator is vrijblijvend en kan na aanvaarding in alle gevallen tot 17.00 uur van de eerstvolgende werkdag (ma-vr) zonder opgaaf van redenen worden herroepen door de Organisator. 
3.3     De boeking
De Overeenkomst komt tot stand zodra de reiziger het aanbod van de Organisator aanvaardt en onder voorbehoud van beschikbaarheid van de reis.
3.4     Kennelijke fouten
Kennelijke fouten in het aanbod binden de Organisator niet. Indien er reden is tot twijfel aan de juistheid van de prijs of informatie dient de Reiziger navraag te doen.  
3.5     Voorkeuren
Aan voorkeuren die de Reiziger doorgeeft kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij de organisator schriftelijk heeft bevestigd aan de voorkeur te voldoen. De enkele vermelding als voorkeur op reisbescheiden en de boekingsbevestiging is hiertoe onvoldoende.
3.6     Kamer delen
Als de reiziger heeft aangegeven een kamer te willen delen met een andere gast van hetzelfde geslacht, zal de organisator proberen om een andere reiziger te vinden met dezelfde wens. Als de organisator daar niet in slaagt is de reiziger alsnog de toeslag eenpersoonskamer verschuldigd, in dat geval ontvangt de reiziger hiervoor uiterlijk twee weken voor vertrek een aparte factuur.
3.7     Bijzondere vereisten
Na de boeking wordt de Reiziger het ‘medisch informatieformulier’ verstrekt. De Reiziger dient deze per ommegaande juist en volledig ingevuld terug te sturen aan de Organisator.  Indien de aangegeven medische bijzonderheden niet overeenkomen met hetgeen bij het boekingsformulier als mate van beperking is aangegeven heeft de Organisator het recht de reissom hierop aan te passen of de overeenkomst te ontbinden. Indien de Organisator meent niet de gewenste en/of benodigde zorg te kunnen leveren, heeft de Organisator het recht de overeenkomst te ontbinden.
3.8     Bevestiging van de boeking
De Organisator stuurt na de boeking van de reis en de controle van beschikbaarheid een boekingsbevestiging al dan niet samen met een (aanbetalings)factuur.
3.10     Herroeping door reiziger
Een boeking van de Reis is definitief. De Reiziger heeft geen recht om de Overeenkomst te herroepen.
3.11   Minderjarigen
De Reiziger die de reis boekt dient meerderjarig te zijn.
3.12   Boeken voor andere Reizigers & communicatie
De Reiziger die namens of ten behoeve van een of meer andere Reizigers een Overeenkomst aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien. De andere Reizigers zijn ieder voor hun eigen deel aansprakelijk. De bevestiging, de factuur, de reisbescheiden en alle andere communicatie wordt enkel verstuurd naar de Reiziger die de boeking verricht. De Reiziger die de Reis namens of ten behoeve van anderen boekt, is verplicht relevante persoonlijke omstandigheden van die andere Reizigers die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de Overeenkomst bij de aanmelding kenbaar te maken. De Reiziger die de Reis namens of ten behoeve van anderen boekt, is verplicht die andere Reizigers deze Voorwaarden en andere relevante communicatie te verstrekken. De reiziger die de reis boekt vrijwaart de organisator voor schade als gevolg van het niet nakomen van bovenstaande verplichtingen.

INFORMATIE

Artikel 4 - Informatie door de Organisator

4.1     Reissom
Vermelde prijzen gelden per persoon, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
4.2     Informatie door de Organisator bij de boeking
Bij de boeking of meteen daarna verstrekt de organisator  de Overeenkomst aan de Reiziger, waaronder de geaccepteerde voorkeuren van de Reiziger en op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie over de benodigde reisdocumenten (paspoorten, visa, etc.) en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied.
4.3     Reisdocumenten
De Reiziger dient gedurende de Reis te beschikken over de noodzakelijke reisdocumenten, zoals een paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, etc.. Gelet op het grote belang hiervan, dient de Reiziger bij de officiële instanties te controleren of de informatie volledig en actueel is. De Reiziger dient vóór de boeking van de reis te verifiëren of er voldoende tijd is om de benodigde reisdocumenten te verkrijgen. Indien de Reiziger de Reis niet of niet geheel kan maken wegens het ontbreken van geldige, volledige en juiste reisdocumenten, komen de daaruit voortvloeiende kosten geheel voor rekening van de Reiziger.
4.4     Reisbescheiden
De reisbescheiden (vervoertickets, vouchers, etc.) worden uiterlijk 7 dagen voor vertrek aan de Reiziger toegezonden tenzij de factuur nog niet volledig is voldaan. Indien de Reiziger de reisbescheiden niet 5 dagen voor vertrek heeft ontvangen dient deze de Organisator meteen op de hoogte te stellen.
4.5     Informatie over verzekering
De Organisator wijst de Reiziger op de mogelijkheid om een annuleringsverzekering en een reisverzekering af te sluiten. De Organisator kan een dergelijke verzekering verplichten, als de Reiziger hier voor de boeking van op de hoogte is gesteld.

Artikel 5 - Informatie door de Reiziger

5.1     Relevante informatie van de Reiziger(s)
Voor de boeking verstrekt de Reiziger die de boeking verricht alle relevante informatie van zichzelf en de door hem of haar aangemelde andere Reizigers. In het bijzonder informatie die van invloed is op de gezondheid of veiligheid van de Reiziger of anderen. Indien de verstrekte informatie onjuist of onvolledig is kan de Reiziger van deelname worden uitgesloten. De Reiziger is dan de annuleringskosten overeenkomstig artikel 9 lid 2 [annuleringskosten] verschuldigd. Andere hieruit voortvloeiende kosten komen eveneens voor rekening van de Reiziger.
5.2     Verminderde mobiliteit, zwangere vrouwen en ziekte
Reizigers met verminderde mobiliteit en hun begeleiders, zwangere vrouwen en Reizigers met een ziekte die mogelijk effect heeft op de Reis dienen dit bij het aangaan van de Overeenkomst of in ieder geval zo spoedig mogelijk nadat de Reiziger hiermee bekend is te melden bij de Organisator in verband met eventuele gevolgen voor de Reis en in het bijzonder het luchtvervoer. Deze Reizigers dienen zelf bij de vervoerder te verifiëren of er een medische verklaring nodig is om te mogen reizen.

VOOR DE REIS

Artikel 6 - Betaling

6.1     Aanbetaling
De aanbetaling bedraagt 25% van de reissom, met een minimum van  E 250,- + het volledige bedrag van eventuele vliegtickets en verzekeringen die afgesloten zijn via de organisator. De aanbetaling dient binnen 14 dagen na het versturen van de factuur  te zijn ontvangen.
6.2     Restantbetaling
Het restant van de reissom dient uiterlijk 6 weken voor de aanvangsdatum van de Reis te zijn voldaan. Bij een boeking binnen 6 weken voor de aanvangsdatum van de Reis, dient de volledige reissom direct na de boeking te worden voldaan of in ieder geval voor aanvang van de reis.
6.3     Verzuim en rente
Indien de Reiziger niet betaalt binnen de hierboven genoemde of op de factuur vermelde termijn is de Reiziger zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist in verzuim en is over het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd.
6.4     Incassokosten
De Reiziger dient buitengerechtelijke incassokosten te betalen indien deze niet betaald heeft binnen de uiterste betalingstermijn die middels een schriftelijke aanmaning is gesteld. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen:
- 15% van het gevorderde tot € 2500
- 10% over de daaropvolgende € 2500
- 5% over de daaropvolgende € 5000
- 1% over het meerdere.
6.5     Verdere gevolgen van uitblijven van betaling
Zolang de reiziger niet betaald heeft kan de organisator het toezenden van de reisbescheiden zonder nadere aankondiging opschorten tot de volledige betaling is ontvangen. Indien betaling ook na aanmaning uitblijft of indien niet voor aanvang van de reis is betaald, kan de organisator de Reiziger uitsluiten van deelname. De verplichting tot betaling blijft bestaan. In plaats van de Reiziger uit te sluiten van deelname kan de Organisator de Overeenkomst annuleren en de daarvoor verschuldigde annuleringskosten zoals bepaald in artikel 9 lid 2, bij de Reiziger in rekening brengen. 

Artikel 7 - Indeplaatsstelling

7.1     Voorwaarden en kennisgeving
Een Reiziger kan de Reis overdragen aan een andere persoon die voldoet aan alle, aan de Reis verbonden, voorwaarden. Overdracht is slechts mogelijk voor zover de voorwaarden van de betrokken Reisdienstverlener dit toelaten. Indien vliegtickets onderdeel zijn van de Reis is overdracht van de vliegtickets in de regel niet mogelijk. Overdracht van de volledige reis is dan in de regel slechts mogelijk indien -op kosten van de Reiziger - een nieuw vliegticket wordt geboekt. De reiziger verzoekt de organisator uiterlijk 7 dagen voor vertrek om de persoon in de plaats te stellen.
7.2    Hoofdelijke aansprakelijkheid en extra kosten
De Reiziger en degene die de Reis overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de reissom en de bijkomende kosten die voortvloeien uit de indeplaatsstelling, waaronder wijzigingskosten.

Artikel 8 - Wijziging door de Reiziger

8.1     Wijziging
De Reiziger die de Reis heeft geboekt kan de Organisator verzoeken de Overeenkomst te wijzigen. De Organisator is hier niet toe verplicht. De Organisator stelt de Reiziger op de hoogte van de nieuwe reissom. Indien de Reiziger akkoord gaat met de kosten van de wijziging zijn de nieuwe reissom en wijzigingskosten verschuldigd. Indien de nieuwe reissom lager uitvalt dan de oorspronkelijke reissom, wordt het verschil verrekend met de verschuldigde wijzigingskosten.
8.2     Aanpassing vertrekdatum
Tenzij de organisator aangeeft dat er sprake is van een omboeking, vormt de wijziging van de vertrekdatum de annulering van de bestaande overeenkomst en de totstandkoming van een nieuwe overeenkomst De annuleringsregeling van artikel 9 lid 2 [annuleringskosten] is op de geannuleerde overeenkomst van toepassing.

Artikel 9 - Annulering door de Reiziger

9.1     Annulering
De Reiziger kan de Overeenkomst te voor aanvang van de Reis annuleren. Annulering dient Schriftelijk te geschieden. De datum waarop de annulering door de Organisator wordt ontvangen, geldt als het moment van annuleren. Bij ontvangst na 17.00 of buiten werkdagen om, wordt de volgende werkdag (ma-vr) gezien als de datum van ontvangst.
9.2     Annuleringskosten
a. tot 4 maanden voor vertrek: de aanbetaling.
b. tot 6 weken voor vertrek: 75% van de reissom.
c. vanaf 6 weken voor vertrek t/m de vertrekdag: 100% van de reissom.
9.3   Vermindering aantal reizigers
Indien binnen één boeking het aantal reizigers wordt verminderd, kan de organisator naar keuze annuleringskosten in rekening brengen:
1) de in lid 2 van dit artikel genoemde standaard annuleringskosten of
2) de gehele reissom van een geannuleerde persoon min de kostenbesparingen als gevolg van de annulering 
9.4     Annuleringkosten bij annulering ná een omgeboekte reis
Het kan voorkomen dat de Reiziger en Organisator de reisdatum omboeken naar een later moment. Als de Reiziger de omgeboekte reis annuleert, bedragen de annuleringskosten tenminste het bedrag dat verschuldigd zou zijn als op de datum van omboeking zou zijn geannuleerd.
(voorbeeld: 14 dagen voor aanvang van de oorspronkelijke reis, wordt de reis omgeboekt naar 1 jaar later. 6 maanden voor aanvang van de omgeboekte reis annuleert de reiziger omdat hij niet meer wenst te reizen. De annuleringskosten zouden 75% van de reissom bedragen volgens de standaard annuleringskosten. De annuleringskosten zouden 100% van de reissom bedragen als op de datum van omboeking zou zijn geannuleerd. In dit geval geldt 100% van de reissom als annuleringskosten.)

 

 

9.5   Reistegoeden die uit coulance zijn uitgegeven
Indien een reis is geannuleerd door de reiziger en er uit coulance een reistegoed wordt toegekend, geldt (tenzij andere voorwaarden door de organisator worden gecommuniceerd):
- het reistegoed dient binnen één jaar na toekenning van het reistegoed te zijn besteed.
- de nieuwe reis dient binnen twee jaar na toekenning van het reistegoed te zijn aangevangen.
- het reistegoed is gebonden aan de reiziger en niet overdraagbaar.
- het reistegoed kan enkel worden ingezet voor eenzelfde type reis op een later moment.
- indien de reis op een later moment duurder is, wordt het prijsverschil doorbelast aan de reiziger.
- indien de reis op een later moment goedkoper is vervalt het restant tegoed, het tegoed dient in één keer te worden besteed.
- indien de reiziger de reis annuleert die is geboekt met een uit coulance toegekend reistegoed, vervalt het reistegoed.
9.6   Annulering bij een calamiteit
Bij Reizen naar een gebied waarvoor door de Calamiteitencommissie van het calamiteitenfonds een Calamiteit is vastgesteld, kan de reiziger vanaf drie kalenderdagen voor vertrek kosteloos annuleren of, als mogelijk en gewenst, omboeken.

Artikel 10 - Prijswijziging

10.1   Prijswijziging
De Organisator kan tot 20 dagen vóór aanvang van de reis de reissom te verhogen als gevolg van prijswijzigingen in kosten van brandstof of andere energiebronnen en/of belastingen of vergoedingen van niet direct bij de uitvoering van de Reis betrokken derden. De Organisator kan in de Overeenkomst opnemen dat hij tot 20 dagen vóór aanvang van de reis de reissom kan verhogen op grond van wijzigingen in wisselkoersen. In de overeenkomst dient de methode van prijsherberekening op grond van de wisselkoersen te zijn opgenomen.
10.2   Beëindiging door Reiziger
Indien de verhoging meer dan 8% van de reissom bedraagt kan de Reiziger de Overeenkomst beëindigen en krijgt de reiziger de betaalde reissom terug.
10.3   Prijsverlaging
Indien het recht op prijsverhoging is afgesproken, heeft de Reiziger een overeenkomstig recht op prijsverlaging.  Op het bedrag wat de Reiziger toekomt, wordt 30 euro administratiekosten ingehouden.

Artikel 11 - Wijziging door Organisator

11.1   Wijzigingen
De Organisator kan voor aanvang van de Reis eenzijdig kleine wijzigingen in de reis doorvoeren. De reiziger wordt hiervan op de hoogte gesteld.
11.2   Ingrijpende wijzigingen
Indien noodzakelijk kan de Organisator voor aanvang van de reis de voornaamste kenmerken ingrijpend wijzigen. Hieronder valt eveneens het aanbieden van een alternatieve Reis. De Reiziger kan de wijziging aanvaarden of de Overeenkomst beëindigen zonder betaling van annuleringskosten. Bij beëindiging wordt de door de reiziger betaalde reissom terugbetaald. De organisator kan de reiziger een redelijke termijn stellen waarbinnen de reiziger zijn keuze duidelijk dient te maken. Wordt de overeenkomst niet binnen de gestelde termijn beëindigd, geldt de wijziging als aanvaard en vervalt het recht op beëindiging.

Artikel 12 - Annulering door de Organisator

12.1   Annulering i.v.m. minimale aantallen
De Organisator kan de Overeenkomst vóór aanvang van de reis annuleren als het aantal aanmeldingen kleiner is dan het in de overeenkomst vermelde minimum aantal en de reiziger op de hoogte wordt gebracht, uiterlijk: 
- 20 dagen voor aanvang van de Reis bij een Reis van 6 dagen of meer.
- 7 dagen voor aanvang van de Reis bij een Reis van 2 tot 6 dagen.
- 48 uur voor aanvang van de Reis bij een Reis van minder dan 2 dagen.
12.2   Annulering i.v.m. overmacht
De organisator kan de overeenkomst vóór aanvang van de reis annuleren als de organisator de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.
12.3   Terugbetaling betaalde reissom - geen schadevergoeding
In de bovenstaande gevallen betaalt de Organisator reeds ontvangen bedragen binnen 14 dagen terug, er is geen schadevergoeding verschuldigd. Niet vergoed worden kosten die door de Reiziger zijn gemaakt voor diensten die buiten de Overeenkomst vallen zoals inentingen, visa, aanschaf materiaal, verzekeringen en indien niet bij de Reis inbegrepen de vliegreis, tickets, accommodatie, e.d..
12.4   Annulering door toedoen van de Reiziger
Ingeval de Reiziger niet voldoet aan vooraf gestelde deelname-eisen of indien onjuiste of onvolledige informatie over ervaring, vaardigheden, lichamelijke, medische of geestelijke gesteldheid of andere relevante onderwerpen m.b.t. de reiziger wordt opgegeven, heeft de Organisator het recht de Overeenkomst te beëindigen. De reiziger is dan annuleringskosten zoals bepaald in artikel 9, id 2 verschuldigd.

UITVOERING VAN DE REIS

Artikel 13 - Verantwoordelijkheid & tekortkomingen

13.1   Goede uitvoering van de Reis
De Organisator is verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeengekomen Reisdiensten, ongeacht of deze Reisdiensten door de Organisator zelf of door een andere Reisdienstverlener worden uitgevoerd. De organisator dient de overeenkomst uit te voeren overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de publicaties, de overeenkomst en de omstandigheden op de reisbestemming redelijkerwijs mocht hebben.
13.2   Wijzigingen in reisschema en reistijden
De Organisator zal de Reiziger informeren over wijzigingen in het reisschema. Indien de Organisator niet op de hoogte is van de plaats van verblijf zal de Reiziger enkel worden geïnformeerd op het bij de Organisator bekende e-mailadres of mobiele telefoonnummer.
13.3   Klachtplicht reiziger
De reiziger stelt de reisdienstverlener en de organisator in lijn met artikel 17 (klachten) direct in kennis van gebreken of problemen bij de uitvoering van de reisdiensten.
13.4   Oplossing door de organisator
De organisator zorgt dat tekortkomingen worden verholpen. Een tekortkoming hoeft niet te worden verholpen als dit onmogelijk is of onevenredig hoge kosten met zich meebrengt.
13.5   Compensatie
Indien de tekortkoming niet kan worden opgelost, zal de organisator (of reisdienstverlener) in overleg treden met de reiziger en kan deze waar gepast een compensatie of alternatief regelen. De reiziger heeft geen recht op compensatie of alternatief indien de tekortkoming is toe te rekenen aan de reiziger.

Artikel 14 - Hulp en bijstand

14.1   Verplichte bijstand
De Organisator verleent de Reiziger hulp en bijstand indien de Reiziger in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door goede informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand en door de Reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van alternatieve reisarrangementen.
14.2   Kosten
De Organisator brengt voor de hulp en bijstand een redelijke vergoeding in rekening indien de moeilijkheden zijn ontstaan door opzet of nalatigheid van de Reiziger.

AANSPRAKELIJKHEID

Artikel 15 - Toerekening, overmacht en aansprakelijkheidsuitsluitingen

15.1   Toerekening & overmacht
De Reiziger heeft in geen geval recht op schadevergoeding voor schade die de Reiziger oploopt als gevolg van een tekortkoming die te wijten is aan;
a. de Reiziger;
b. derden die niet direct bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken en de tekortkoming niet kon worden voorzien of voorkomen;
c. onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.
15.2   Aansprakelijkheidsuitsluiting
Iedere aansprakelijkheid van de Organisator voor schade is beperkt tot driemaal de reissom, tenzij de schade volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de Reiziger of de schade is veroorzaakt door opzettelijk dan wel nalatig handelen van de Organisator.
15.3   Aansprakelijkheidsuitsluiting krachtens verdrag of EU-verordening
Indien de Organisator aansprakelijk gehouden kan worden voor enige schade, waaronder ook schade die volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de Reiziger, zal deze aansprakelijkheid beperkt of uitgesloten zijn tot de grenzen die zijn toegestaan volgens de ter zake geldende internationale verdragen en/of EU-verordeningen die betrekking hebben op de individuele Reisdiensten.
15.4   Verzekerde schade
De Organisator is niet aansprakelijk voor schade van de Reiziger die is gedekt door verzekeringen, zoals zorg-, reis-, evenementen- of annuleringsverzekeringen.
15.5   Verjaring
Iedere aanspraak van de Reiziger op vergoeding van schade en andere vorderingen van de reiziger verjaren twee jaar nadat de Reis heeft plaats gevonden of, indien de reis geen doorgang vond, twee jaar na de geplande datum van aanvang.
15.6   Verval van recht
Zonder afbreuk te doen aan de verjaringstermijn en de plicht om tijdig te klagen, geldt dat iedere aanspraak van de reiziger op vergoeding van schade drie jaar na de aanvangsdatum van de reis vervalt.
15.7   Geen dubbele compensatie
De reiziger heeft geen recht op dubbele compensatie. Als de reiziger recht heeft op compensatie op grond van internationale verdragen of EU-verordeningen krijgt de reiziger niet ook nog een compensatie op grond van deze overeenkomst.

VERPLICHTINGEN REIZIGER

Artikel 16 - Verplichtingen Reiziger

16.1   Gedrag en opvolging van aanwijzingen
De Reiziger dient zich als een redelijk handelend Reiziger te gedragen en is verplicht alle aanwijzingen van de Organisator en de Reisdienstverleners op te volgen.
16.2   Gevolgen niet naleving – uitsluiting van deelname
Bij niet naleving van aanwijzingen of in het geval een Reiziger overlast veroorzaakt, kan de Organisator/reisdienstverlener de Reiziger de verdere deelname aan de Reis of Reisdienst gedeeltelijk of geheel ontzeggen. De Reiziger heeft dan geen recht op restitutie van gelden. Verdere hierdoor ontstane kosten komen voor rekening en risico van de Reiziger.
16.3   Waarschuwing
Alvorens over te gaan tot uitsluiting van deelname wordt de Reiziger eerst een mondelinge of schriftelijke waarschuwing gegeven. Een waarschuwing is niet vereist indien dit gegeven de omstandigheden niet op zijn plaats is.
16.4   Aansprakelijkheid reiziger en vrijwaring
De Reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn gedrag, het niet nakomen van de verplichtingen in dit artikel of schade die anderszins aan hem moet worden toegerekend. De Reiziger vrijwaart de Organisator van aanspraken van bij de Reis betrokken Reisdienstverleners, andere reizigers of derden voor schade die door de Reiziger is veroorzaakt of aan hem moet worden toegerekend.
16.5   Controle tijdstip terugreis
De Reiziger dient uiterlijk 24 uur voor de geplande aanvang van de terugreis het exacte tijdstip van vertrek te verifiëren.
16.6   Formele gezondheidseisen
De reiziger dient te voldoen aan alle op de bestemming (en doorreislanden) geldende gezondheidseisen. Overheden kunnen deze vereisten onaangekondigd wijzigen. De gevolgen van deze wijzigingen vallen binnen de risicosfeer van de reiziger.
16.7   Maatregelen door reisdienstverleners
Reisdienstverleners kunnen alle redelijke maatregelen nemen en medewerking van reizigers verlangen, onder meer ter voorkoming en bestrijding van calamiteiten, ter beperking van gezondheidsrisico's, ter voorkoming van schade dan wel naleving van overheidsvoorschriften. Bij het niet naleven van de maatregelen of aanwijzingen kan de reiziger de reisdienst en de toegang worden ontzegd.
16.8   Materiaalgebruik
De reiziger dient netjes met verstrekte materialen om te gaan. Bij ontvangst dient de reiziger deze zaken te controleren en gebreken direct te melden. De reiziger is aansprakelijk voor beschadiging, verlies of diefstal van het ter beschikking gestelde materiaal.
 

OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 17 - Klachten

17.1   Informatie
De Organisator verstrekt voor aanvang van de Reis de contactgegevens voor noodgevallen.
17.2   Melden ter plaatse
Indien de Reiziger meent dat de Reis niet goed wordt uitgevoerd, dient hij het probleem of gebrek direct te melden bij de betrokken Reisdienstverlener zodat deze een oplossing kan bieden. Indien reisleiding van de Organisator ter plaatse is dient de klacht ook direct bij de reisleiding te worden gemeld. Indien er geen reisleiding ter plaatse is dient de klacht ook duidelijk bij de Organisator te worden gemeld. Deze melding kan geschieden per [Whatsapp, sms-tekstbericht, telefonisch of op werkdagen (ma-vr) onder Nederlandse kantoortijden (9-17u)  en ook per e-mail]. 
17.3   Communicatiekosten
De Reiziger dient voor zover mogelijk de kosten te beperken onder meer door gebruik te maken van bellen via internet, WhatsApp en e-mail.
17.4   Niet verholpen klacht melden na terugkomst
Alle klachten die volgens de Reiziger niet of niet volledig zijn verholpen of gecompenseerd tijdens de Reis, dienen uiterlijk binnen twee maanden na terugkomst, schriftelijk en met redenen omkleed bij de Organisator te zijn ingediend.
17.6   Gevolgen niet of niet tijdig melden van de tekortkoming of klacht
Het niet of niet tijdig klagen overeenkomstig het tweede lid [Melden ter plaatse] van dit artikel kan van invloed zijn op de hoogte van een eventuele compensatie, tenzij de belangen van de Organisator door het niet tijdig klagen niet geschaad zijn. Klachten die na terugkomst niet tijdig zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen, tenzij dit in de omstandigheden van het geval niet redelijk is.

Artikel 18 - Overige bepalingen

18.1   Rechten van derden
Ondergeschikten, hulppersonen en andere bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken derden kunnen zich richting de Reiziger beroepen op de bepalingen uit de Overeenkomst en deze Voorwaarden (met inbegrip van de aansprakelijkheidsuitsluitingen).
18.2   Vervangende bepalingen
Indien dwingend recht aan de geldigheid van een bepaling in deze Voorwaarden in de weg staat of indien een bepaling wordt vernietigd, wordt die bepaling geacht te zijn omgezet naar een geldige bepaling die qua inhoud en strekking zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke bedoeling komt.
18.3   Toepasselijk recht
Op het aanbod, de Overeenkomst en de uitvoering van de Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, tenzij dit in strijd is met dwingend recht. Indien de  reiziger ten tijde van de boeking buiten Nederland woont, geldt: Ondanks de rechtskeuze komt een consument de bescherming toe die het dwingend recht van het land van zijn woonplaats hem biedt indien (cumulatief):
- de Organisator de commerciële activiteiten (o.a. reclame) betreffende de overeengekomen Reis richt op het land waar de consument woonplaats heeft en;
-  de overeengekomen diensten geheel of gedeeltelijk in dat land worden verricht.
18.4   Bevoegde rechter
De rechtbank binnen wiens werkgebied de vestigingsplaats van de organisator is gelegen, is exclusief bevoegd kennis te nemen van de geschillen inzake de overeenkomst en hetgeen daarmee samenhangt, tenzij dit in strijd is met dwingend recht. Het is de organisator daarnaast toegestaan de reiziger in haar woonplaats voor het gerecht te dagen.